Пропускане към основното съдържание

Book Review:Pride and Prejudice:Love from the first read (Гордост и Предразсъдъци-Любов от първото прочитанe)

    Гордост и Предразсъдъци-вечна класика на всички времена  




Беше едно горещо, скучно и мързеливо лято когато прочетох за първи път този класически роман на Джей Остин.Тогава бях едва на 16 години. На гости на баба си, умряла от скука започнах да извършвам едно от най-любимите си занимания-ровичкането из библиотеката на баба. Този ден се е запечатъл в съзнанието ми и си го спомням толкова ясно и до днес сякаш беше вчера.
Баба притежава много класики-всичко каквото се сетиш от томовете на Дюма,Толсотой и Джек Лондон до избраните творби на Йовков, Вазов и нейният любим-Вапцаров.
Тази публикация е много специална за мен, защото е посветена на една прекрасна книга, която вечно ще си остане любима на милиони читатели по цял свят. Тя присъства и в моята класация на любими книги където безапелационно заема челната позиция вече толкова години.
Тук е нужно едно малко отколение:Аз съм си по рождение много сантиментално-романтична  и мечтателна натура, обожаваща до престрастяване историите за отминалите епохи- дами в прекрасни рокли, пътуващи в карети и изтънчени джентълмени, които пишат писма на своите възлюбени и някак си винаги се оказват на точното място, в точният момент...

 Винаги са ми харесвали такива сюжети, а и смятам, че класическата литература точно затова се нарича класическа-тя трябва да бъде прочета на от всеки.
 Може би затова обичам историята, историчските драми и екранизациите по класическите романи.
Както казах вече много обичам да чета. А освен, че обичам да чета ми харесва и да анализирам историите, които чета.
Тази книга те отвежда в нов свят, толкова различен от нашето съвремие, толкова далечен, толкова класически.
Чела съм книгата около 5 пъти, а дори не мога да изброя колко пъти съм гледала екраницациите по романа- на Джо Райт от 2005 година, където невероятна Кийра Найтли се превъплъти в Елизабет и продукцията на ББС-ОТ 1999г. с Дженифър Ейл.
Отдавна съм спряла да ги броя.
Видно е от сътоянието на семейното томче, колко пъти и от колко поколения жени е препрочитано, а и още ще се чете.

Дори на моята котка Дара и хареса и съвсем спокойно и лежерно се излежава върху любимата ми книга.
 Нейното име е свързано с романа. Ако беше мъжки котарак щеше да се казва Дарси, но понеже ни подариха момиченце, решихме вместо Дарси да е Дара.
       
История и факти за романа:



Джейн Остин пише романа през 1976-1977г. когато е едва 22 годишна. Първият вариант на романа е озаглавен First Impressions – Първи впечатления. В последствие тя е избрала заглавието „Гордост и Предразсъдъци” и книгата е публикувана официално през 1813 година под това заглавие.
През 2003 година стартиря кампанията на BBC –за най-четен и най-любим роман. Тогава “Гордост и Предразсъдъци” заема второ място след „Властелина на пръснетине” на Толкин.
През 2007 година романът на Джейн Остин вече е пръви в класацията-факт, който ни най-малко не ме очудва.
Това е най-известният и най-харесван роман на писателката.
Джейн Остин има хиляди фенове по света, защото тя създава една невероятна атмосфера в своите романи и пише толкова умело и увлекателно.
 С издаването си книгата се превръща в най-четените и значими книги в Англия през 19 век и дълги години след това в наше време е плод на значителен брой екранизации-британски и холивудски. Тя е е интерпретиран във филми, телевизионни предвания и пиеси.

Сюжетът:
„Общоизвестна истина е, че всеки богат млад мъж трябва да си вземзе съпруга-все едно какво чувства такъв един човек, все едно какво си представя когато пристига да първи път в някой край; тази истина е тъй загнездена в съзнаието на новите му съседи, щото всяко семейство го възприема като законна собственост на една от дъщерите си.”- с тези думи започва историята в романа„. Това е и любимият ми цитат от книгата.
Мистър и Мисис Бенет живеят в Лонгборн с петте си дъщери-Джейн, Елизабет, Кити, Мери и Лидия.
Петте сестри Бенет са отгледани от майка си с една единствена цел в живота-да си намерят подходящи съпрузи. Въпреки това втората по възраст Лизи може да изтъкне поне 100 причини поради които да не се омъжи.
Когато Мисис Бенит чува вълнуващите новини, че богат ерген и изтънченият му кръг от приятели ще се нанесат за лятото в съседното имение монтонният и скучен живот в провинцията изведнъж се уживява и семейството се изпълва с нови надежди.
Новодошлият Мистър Бингли веднага пленява сърцето на най-голямата сред сестрите-Джейн. Но когато Лизи среща привлекателният сноб мистър Дарси, онова, което изглежда като перфектна двойка бързо може да бъде разделено от гордост и предръзсъдъци.

Моите впечатления:
Прочитайки заглавието очаквах, че книгата ще ми допадне. Но изобщо не подозирах, че историята ще бъде такава. Съвсем случайно я грабнах от рафта и се зачетох в първите редове. Още с първото изречение книгата ме грабна. Не ми се е случавало такова нещо досега. Започнах да я чета и с всяка следваща страница все повече се увличах и се наслаждавах.
Такава прекрасна, романтична книга. Потапяш се в съвсем друг свят. Свят на тогавашните порядки, мечти, маниери, начин на живот и мислене.
Това е един свят който си признавам, че заобичах от сърце.

Атмосферата, героите, картините, които се рисуват от авторката ми станаха любими и днес се улавям, че знам наизуст някои цитати от книгата.
И сега романът звучи съвременно и интригуващо. Историята е разказана по много оригинален начин, а любовта е представена в една различна светлина. Възходът на чувствата, промените у героите, действията им и техните характери се развиват през цялото време и човек, четейки изцяло става съпричастен с живота им и напълно се потапя в техния свят.
Но нова, което истински ме впечатлява е представянето на човешките взаимоотношения в книгата, яркият сбълсък на различни характери-гордият и лоялен Дарси, добродушният и довечрив Бингли;саркастичната и жизнерадостна Елизебет е пълна противоположност на себичната, арогантна и влюбена в себе си Мис Бингли;  нежната и влюбчива Джейн;леконравната и авантюристична Лидия и дори скучната, съвестна и любознателна Мери.
Като всички почитателки на Гордост и предразсъдъци и аз съм от жените, които са влюбени безвъзвратно, откровено и завинаги в Мистър Дарси-най-съвършения мъжки образ представян някога в книга.

Дарси е и любимият ми герой в книгата. Той е толкова противоречив и интресен характер. Еволюирането на неговите чувсва към Елизабет е едно от нещата, които  най-много прави впечатление в историята. Начинът по който той се променя под въздействието на любовта си.
Как от абсолютно безразличие чувствата му се превръщат в искрена, нежна и дълбока любов.

А Елизабет от своя страна  е мила, искрена, дръзка и жизнерадостна, не се страхува да заявява смело мнението си, склонна е към анализи и сърказъм. Тя е критична и към себе си и освен това е способна да се самоиронизира. Тя е дълбоко откровена и приятеллски настроена. Постепенната й любов към Дарси променя досегашните й представи за мъжете и любовта.
От друга страна това е итория, която представя по весел и малко ироничен начин английското общество като Джейн Остин умело усмива порядките през онова време.
Всеки един герой е различен и всеки от нас може да намери себе си в някой от героите.
Книгата засяга вечно актуални и важни тема-темита за брака, за любовта и приятлелството, за богатството, за лекомисленото поведения, за отношенията и конфликтите между деца-родители, за доброто и злото, за противополжностите в човекшите характери.
И още един въпрос-дали разликата в социалното положение може да попречи на любовта? За истинското приятелство между двама мъже, за начинът по който героите се опитват да превъзмогнат нормите, предразсъдъците и условностите в обществото, в което живеят за да бъдат щатливи с любовта си.

Отличен диалог, остроумие, страхотно чувство за хумор и характерна английска атмосфера-всичко  това е Гордост и Предразсъдъци.
Интригуващ сюжет , изящен стил на писане, забавни диалози и интересни ситуации превръщат тази книга в истински литературен шедювър.
Джейн Остин ни разказва една красива и епична любовна история, която печели толкова хора от всички краища на света.
Като финал ще кажа,че тази книга никога нямада ми омръзне и ще я препоръчам на всеки който не я чел непременно да я прочете, защото това е книга която трябва да бъде прочетена.
За мен тя ще си остане моята любима книга на всички времена!

Sincerely Yours
Desislava



Коментари

Популярни публикации от този блог

Модата през вековете:Част 1 Ренесанс и Тюдори

Модата е нещо, което винаги стремглаво се развива. Тя се мени през различните времена и периоди от човешката история. Оформя се и се развива също така под влиянието на много фактори. Тъй като се интересувам много от история както вече споменах, у мен се зароди идеята да прочета и науча повече за модата през вековете. Винаги ми е било интересно какво се е носело в предишните епохи, какви са били жените тогава, как са изглеждали. От дълго време се канех да започна да се занимавам с това и много ми се искаше да разуча специално за женската мода в различните времеви периоди-Средновековие, Ренесанс, Ново Време и т.н. Основните източници, които ще използвам са главно чуждестранни интернет сайтове посветени на модата. С интерес откривам, че има много такива блогове и сайтове, в които хората интересуващи се от тази тема споделят своите знания.  Има доста различни източници. За мен е много вълнуващо да се захвана с това и започвам с голям ентусиазъм. Това „проучване” се оказа много п

Незаменими продукти:Шампоаните на "Здраве"

Здравейте! Днешната ми публикация ще бъде за един любим мой продукт за грижа за косата, а именно шампоан Здраве Актив. Реших да му посветя отделна публикация, защото смятам, че си заслужава да се пробва и, защото от доста време не бях попадала на такъв добър продукт на такава цена и с такова качество, който изпълни всички неща, които обещава. Искам да уточня, че използвам тези шампоани от доста време вече и затова представата ми е обективна, но все пак подчертавам, че това се отнася само до моята коса и моите нужди. Пробвала съм всякакви шампоани-и скъпи и много ефтини. Единствените три продукта, на които се връщам многократно са шампоаните на Здраве Актив , серията на Клоран с китайски божур и един медицински шампоан на Юсерин Dermocapiliare , за който по-нататък ще направя ревю. Правила съм си много експерименти и съм пробвала всякакви марки на пазара. Но това са трите шампоана, които идеално пасват на косата ми и удовлетворяват нейните нужди. Имам много чувствителен скалп и

Модата през вековете:Част 2:Рококо и епохата на Мария - Антоанета.

Здравейте, прекрасни!  Навън е доста студено и зимно, но на мен ми е пъстро и цветно, затова съм подготвила и една цветна, кичозна, розово-бонбонена и екстравагантна публикация, която ми беше много приятно да напиша. Запитвали ли сте се някога какви са били жените в миналото, как са се грижили за себи си, а как са се обличали? Харесвате ли костюмните драми, огромните обемни рокли и прическите в рококо стил? Ако се интересувате от историята и модата през различните епохи, днешната ми публикация е за вас и ще се радвам ако ви хареса и внесе хубаво настроение и разнообразие в деня ви. И така, ще става дума за мода, кринолини, прически през тази така пъстра и авангардна сама по себе си епоха на рококо. През XVIII век във Франция и на други места в Европа възниква промяна в културата и начина на живот в европейското общество. Започва епохата на Просвещението.   Просвещение:   Интелектуално движение в европейската философска и политическа мисъл и в