Пропускане към основното съдържание

Модата през вековете:Част 1 Ренесанс и Тюдори

Модата е нещо, което винаги стремглаво се развива. Тя се мени през различните времена и периоди от човешката история. Оформя се и се развива също така под влиянието на много фактори.
Тъй като се интересувам много от история както вече споменах, у мен се зароди идеята да прочета и науча повече за модата през вековете.
Винаги ми е било интересно какво се е носело в предишните епохи, какви са били жените тогава, как са изглеждали. От дълго време се канех да започна да се занимавам с това и много ми се искаше да разуча специално за женската мода в различните времеви периоди-Средновековие, Ренесанс, Ново Време и т.н.

Основните източници, които ще използвам са главно чуждестранни интернет сайтове посветени на модата. С интерес откривам, че има много такива блогове и сайтове, в които хората интересуващи се от тази тема споделят своите знания. 
Има доста различни източници. За мен е много вълнуващо да се захвана с това и започвам с голям ентусиазъм. Това „проучване” се оказа много приятно занимание за мен. Смятам,че с течение на времето ще се превърне в хоби, което ще развивам.
По темата има много какво да се каже и напише, но аз съвсем в стила си ще започна с една  от най-интересните и любопитни за мен епохи в човешката история, а именно Ренесанса. Този период винаги е представлявал интерес за мен. И не само защото това е бум на изкуството, модата, литературата и развитието на умовете, а също и защото това е век на големи промени.
Именно модата бележи истинско развитие през Ренесанса.
Този първи пост в областта на модата ще бъде изцяло свързан с Англия и разбира се с Тюдорите, което не е учудващо, тъй като те са ми любимци.

Ренесанс (1450-1650)


През 1450 година когато била изобретена печатната преса започва нова ера-ера на бързото разпространяване на информацията, ера на възможностите за създаване на нови изобретения, нови стилове и нови открития-Ренесансът.
Този колоритен период започва най-напред във Флоренция, Италия, но скоро и в останалите европейски страни с процъфтяването на музиката, изкуството и литературата.
Модата през Ренесанса е все още много повлияна от късната средновековна мода, но все пак има своя собствен облик и индивидуалност. Тази нова мода е тясно свързана с Тюдорите и особено с Елизабет I.  От една страна Италия става център за развитието на изкуствата, а от друга страна английският кралски двор-център на новата мода. Тъй като по това време вече нараства броя на средната класа модата се превръща за тях в забавление, също както и за аристокрацията.
Модата в Европа се развива и подобрява паралелно с развитието на комуникациите и транспорта-отново благодарение  най-вече на печатната преса.С нейна помощ идеите в модата, костюмите и облеклата, както и материалите, от които се правели можели да се разпространяват навсякъде в тогавашния свят.
Както обикновено в света на модата хората с възможности, влияние, власт и сила диктуват теченията в модата. Това винаги е било вярно в зората на времето. Единствената разлика е, че в предишните времена кралете са определяли модата, а днес това са по-скоро знаменитостите.
Въпреки, че голяма част от монарсите в Европа диктуват Ренесансовата мода, Тюдорите са може би тези, който имат най-голямото въздействие върху западната европейска мода през XVI век. От тези монарси най-влиятелните са Хенри VIII и втората му дъщеря Елизабет I.
Според слуховете ХенриVIII е бил много красив в младите си години, прекалено суетен и символ на мъжествеността. През 1515 година–когато Хенри е бил на 24 години венецианският посланик го описва така:
„Негово Величество е най-красивият владетел, който някога съм виждал;с нормално телосложение, грациозен, тенът му е много блед и светъл, с кестенява коса-права и къса, добре сресана и гъста. Освен това той е едър и с големи пропорции, той обича да носи мъжки жакети на раменете си, обувки от птицечовка” .
Много разпространени са били т.нар.” codpieces” от cod-треска, вид риба и piece-парче, част. .Това били малки торбички от кожа, които носели около читала си  нещо като малки контейнерчета, в които носели разни неща. Тъй като в Средновековието мъжете били запалени по рибата и особено по треската  /cod/ тези чантички се наричали codpieces.
Това е бил един древен предшественик на модерната кутия за обяд.
 На крал Хенри никога не му липсвали кожи и бижута, с които да демонстрира своето богатство. Според сведенията той е харчил 16 000 дуката/монети/ годишно за дрехи, което днес се равнява на  $3,140,000.
 Владетелят на Англия често е описван като най-добре облечения суверен в света. Както споменава венецианският посланик:Неговите одежди са най-богатите и най-великолепните, които изобщо можете да си представите и той си облича нови дрехи на всеки празник”.


В последствие неговият стил станал модерен сред западно-европейските империи. Дрехите с остри форми, издути, огромни  в ръкавите и раменете, които видимо увеличават размерите на фигурата станали модерни по негово време и напомнят за него дори след смъртта му. Дори жените носели повече кожа и по-големи ръкави.
Неговите 6 съпруги също имали значителен принос към модата. Испанката Катерина Арагонска въвела модата на  испанските кринолини в Англия.
Ето така изглежда испанският кринолин:     


Следващата му кралица-Ана Болейн е повлияна от френската мода. Ан е изпратена от родителите си да живее във френския кралски двор от съвсем малка. Там тя е била обучавана и възпитавана. Ан е шаферка на френската кралица Клод и придворна дама на ерцхерцогинята на Франция Маргарет.
Много вероятно е годините, в които е живяла там да са оказали влияние при формирането на модния й вкус.
Така Ан пренася френската мода в английския двор.
Тя налага носенето на френските шапчици, които имат форма на лунен сърп. Самата Ан ги е носела като е придърпвала шапката, колкото може по назад, за да разкрие косите и лицето си.
 Така изглежда френската шапка.

Като фаворитка на краля, а после и като негова кралица Ан е тази, която започва да диктува модните тенденции в двора. Тя въвежда квадратните деколтета на корсетите, които са така характерни за стила на Тюдорите.
Няколко фотоси на квадратни деколтета:


А тази приказно изумрудено-зелена  рокля ми е страшно любима. Тя е от филма посветен на двете сестри Болей-"Другата Болейн" със Скарлет Йохансон и Натали Портман. Ако не сте го гледали горещо препоръчвам.
Тази тенденция се запазва и при останалите кралици след Ан, както и при кралица Елизабет-нейната дъщеря. Този тип корсети били много популярни в европейските кралски дворове.
Друго въведение от Ан Болейн са и френските качулки.
По-късно Джейн Сиймор отново връща модата на триъгълните шапчици от този тип, които носела и Катерина Арагонска. Те са далеч по-скромни и консервативни. Джейн е била много религиозна и е известна с доброто си поведение и благонравие.


Друга съпруга на Хенри VIII-Ана от Клев разпространява фламандския стил и буфан ръкавите. Тя е чужденка и стилът й на обличане е бил скромен и съвсем различен от този на английските дами и благороднички. Тя е носела изключително високи яки и дрехи, които показват възможно най-малко плът.

Крал Едуард VI-единственият син и наследник на Хери VIII продължава а подражава на стила на баща си. Използвайки този стил(огромни ръкави и дрехи) той се е опитвал да прикрие ниският си ръст и слабата си фигура, а не да подчертае своите мъжествени черти както баща му е правил.
Въпреки, че Лейди Джейн Грей( една изключително интересна фигура в английската история) е управлявала само 9 дни тя също успява да въведе някои промени в модата, а именно тя донесла -високите яки и въвела модата на испанските туники.
Кралица Мери-„Кърваата Мери” както я наричат-дъщерята на Хенри VIII от пърият му брак с Катерина Арагонска не е била особено популярна, така че не е оказала голяма влияние по отношение на модата през това време.

Ето снимка на Мери Тюдор-наистина доста интригуваща и интересна историческа личност.


 Мери е известна със скромността си и фанатичната си религиозност. Затова й облеклото й било по-просто и благоприлично.
Тя е обичала да носи семпли, но ефектни бижута.


И сега идваме към Елизабет I.


 Нея с голямо основание можем да наречем истинска„модна икона” на своето време в пълния смисъл на думата.
 Въпреки, че никога не е притежавала голяма красота, стилът й бил достоен за възхищение, много популярен и всички дами се оптивали да й подражават. Тя била дребничка, с малки гърди  с тънка талия и поради това е искала да чрез модата да постигне силует на висока и стройна.




Елизабет била много запалена по модата, толкова много, че до момента, в който умира тя е имала 3 000 рокли и шапки в гардероба си. Дори мъжете по това време носели корсети, подражавайки на кралицата. Бледият й тен и високото й чело накарали жените да носят още повече бяла  пудра, която слагали на лицето след като оскубвали косата около челото си, за да създадат илюзия за по-високо чело! А ние си мислим, че правим жертви в името на модата!!!
Това, което прочетох за скубенето на косата от челото наистина е много интересно и дори налудничаво. Но вероятно тя е имала толкова голяма влияние не само като кралица, но и като жена, налагаща модните тенденции.
Друг интересен факт е свързан с пудрите, които са се ползвали от благородничките за да придават този толкова порцеланов вид на лицата си.
Както знаем белотата на кожата е била винаги еталон за красота и особено тогава. Това е било толкова важно за жените, че те дори стигали до крайности.
Оловото, което се е използвало в белите пудри за гримиране е било силно отровно и в последствие са разбира, че много жени са умирали в следствие на натравяне с него.
Те използвали тези бели пудри за да прикриват белезите си от едра шарка.
Елизабет също така обичала натруфените дрехи дори повече от своя баща. Тя винаги носела пищни бижута, роклите й били украсени с бродерии, панделки и дантела. 

Особено любими нейни бижута били перлите, представяйки много добре образа й като „Кралицата-Дева”. (Има теория, че Елизабет е останала девствена докрая на живота си. Това разбира се е спорно, но тя никога не се е омъжвала. ) Украшенията, бижутата и перлите винаги присъствали както в роклите така и в прическите й.
 Най-харектерни  за нейният стил са къдравите яки около врата и буфан ръкавите.

 Повечето от снимките са подбрани от тематичния филм "Елизебет-Златни години" където историята е разказана и поднесена по невероятен начин, а костюмите са просто чудесни и истински радват окото. Разбира се няма как да се твърди, че каквато и да е било филмова продукция може да е напълно достоверна-все пак говорим за история, нещата няма как да са на 100% . Това е въпрос на интерпретация и режисьорски виждания.

Кралица Елизабет е един от най-обичаните монарси на всички времена и нейното влияние в областта на модата е отличен  пример и за въздействие над народа и неговата привързаност.
През Ренесанста се налагат огромните горни дрехи-остри и резки форми. Бельото се подава леко от горните дрехи на гънки. Яките са кръгови, колосани от нагънат плат-гънките и къдрите стават все по-големи и по-големи с развитеито и напредъка на Ренесанса. Въвеждат се свалящите се ръкави, които дават възможност за по-лесна смяна на дрехите. 
Ветрилата стават най-популярните аксесоари особено в двора на Елизабет I. Те били изработени от пера.
 Първото перо е донесено от Колумб на кралица Изабела от „новите земи”.
Ветрилата били повече за декорация, отколкото за практическо използване и били украсявани с бижута и направени от слонова кост и скъпи пера.

Друга историческа особа-Катерина Медичи също много е обичала ветрила. Тя прави сгъваемите ветрила популярни. Те били привързани с малка верижки или панделки към колана или жартиера.
Голямо популярност добиват ветрилата от началото на XVI век и множество картини изобразяват кралските особи и аристокрацията, които ги носят. Ветрилата са били използвани и като символ на статус. Ветрилата остават популярни чак до управлението на кралица Виктория. Те са неделима част от дворцовия живот до XX век.


Още един много известен аксесоар за Ренесанса са кърпичките. Те изразявали богатството и силата. Според специален закон, който ограничавал частните разходи за сметка на държавата на по-нисшите класи им било забранено да носят кърпички.Те били изключително много украсявани, декорирани с дантела в краищата и с изящни бродерии.Дантелата и парфюмите направили тези кърпички феномен на Ренесанса.

През Ренесанса дрехите започнали да стават по-кръгли и по-пълни. По отношение на облеклото на дамите се разпрастранила високата талия, квадратните деколтета на корсетите и големи кръгли ръкави. Корсетите и яките стават все по-високи, докато в един момент не достигат екстремна величина. Деколтетата са остри, в-образни до края на епохата на Елизабет. Ръкавите били кръгли и от плътна материя. Формата на корсажите напомня квадрат, като през втората половина на Ренесанса често се издигат чак до врата, осеяни с къдрички.

Крилолинът е най-голямото изобретение на Ренесанса. Първите кринолини били конусовидни, обградени с метални  обръчи-често наричат тези кринолини испански.
В края на епохата кринолините се разширяват и продобиват конусовидна форма, но по-скоро форма на буре-това са т.нар. френски кринолини. Огромните размери на кринолина се нуждаели от много материал за да бъдат запълнени.Съществували закони, които се опитвали да намалят тяхната употреба,но тези закони били изключително игнорирани.
 Полите станали по-къси за да могат да показват красивите високи токчета и дори дългите чорапи. Небходимо е да споменем, че през Рененаснса еталонът за най-желаната фигура се променя постепенно-от широки рамене, тясна талия, плоски гърди и пълни бедра-тези пропорции са се наложили под влиянието на Елизабет, която била крехка и слабичка.

Още един итересен феномен, за който вече споменах е, че жените оскубвали челата си и понякога целите си вежди за да създадът илюзията за високо чело и следователно за интелигентност, която била издигна на пиадестал по това време.

Като цяло модата през Ренесанса се характеризира с голямо разточитлество и разкош, за разлика от предходният период-Средновековието.
Скъпоценни камъни, перли, злато, дантели се използват в излишък. Бижутата стават много важни именно през този период.Те показвали богаство и положение в обществото.
По това време мъжът знаел, че е намерил модерна жена, ако успее да събере ръце върху талията и. И понеже жените се опитвали всячески да впечатлят мъжа, те започнали да стягат талиите си още повече. 
Дамското облекло очертава естествените форми на тялото чрез едва забележимо подчертаване на талията; полата пада на богати, широки дипли и плътно прилепналият корсет има квадратно или кръгло деколте. За първи път дрехата се разделя на отделно скроен корсет и дълга пола.
 Простите, плътно прилепнали, ръкави по-късно са със срязвания за по-голямо удобство и елегантност. Над това облекло се носи друго облекло без ръкави, предната част на която се отваря като палто. Важни допълнения са носната кърпа и ветрилото. Популярни са златни верижки и тежки колиета. 
Благородниците били облечени  в сложни одежди, в ярки цветове, богато украсени със златнии сребърни нишки и бродерии. Бродериите изобразявали фантастични дизайни -често се това били сцени от легенди, различни картини, свързани с религията. Станали популярни перуките . 
Баретите също се появили на модната сцена, като били  украсени също със скъпоценни камъни и бродерия.

Ето още малко снимки на роклите по време на Тюдоровата епоха:



По-долу съм посочила най-основните източници, които съм използвала за написването на този материал. 
  В книгите, които съм прочела, свързани с този исторически период се споменава, че много използаван и широко употребяван е бил броката в направата на рокли. Често използвани цветове са винено червено, зелено, жълто, ярко червено, черно, кадифено и други, като супер крещящите цветове са по-скоро характерни за Рококо стила, който се свързва най-вече с модата от времето на Мария-Антоанета и френския двор-това е друга тема, с която ми предстои да се занимая. 

 Тези изображения, показват толкова характерните пищни квадратни деколтета, които лично на мен особено много ми допадат. Ярките цветове, красивите бижута са също толкова характерни и показват произхода и величието на монарсите, а и като цяло на личността.
 Бродериите, яките и дългите ръкави са много разпространени през това време. Дългите, стигащи до земята тежки, огромни и надиплени поли също.
Жената е трябвало да изглежда изящна и в същото време предизвикателна.


http://historyofeuropeanfashion.wordpress.com/
Филипа Грегъри-"Другата Болейн"
Филипа Грегъри-"Другата кралица
интернет  

Беше ми много интересно да прочета повече за модата през Ренесанса-надявам се да ви е било любопитно и полезно. Разбира се не претендирам, че съм обхванала всичко, това няма как де се случи-старала съм се да отразя, това, което на мен ми харесва и съм се ръководила единствено от собствените си интереси и нещата, които ме вълнуват.Историята е едно от тях. Красотата - друго, затова и смятам, че в тази публикация съчетах двете неща. Лека нощ и до нови срещи!

Оставам искрено Ваша: Деси 


Коментари

Популярни публикации от този блог

Незаменими продукти:Шампоаните на "Здраве"

Здравейте! Днешната ми публикация ще бъде за един любим мой продукт за грижа за косата, а именно шампоан Здраве Актив. Реших да му посветя отделна публикация, защото смятам, че си заслужава да се пробва и, защото от доста време не бях попадала на такъв добър продукт на такава цена и с такова качество, който изпълни всички неща, които обещава. Искам да уточня, че използвам тези шампоани от доста време вече и затова представата ми е обективна, но все пак подчертавам, че това се отнася само до моята коса и моите нужди. Пробвала съм всякакви шампоани-и скъпи и много ефтини. Единствените три продукта, на които се връщам многократно са шампоаните на Здраве Актив , серията на Клоран с китайски божур и един медицински шампоан на Юсерин Dermocapiliare , за който по-нататък ще направя ревю. Правила съм си много експерименти и съм пробвала всякакви марки на пазара. Но това са трите шампоана, които идеално пасват на косата ми и удовлетворяват нейните нужди. Имам много чувствителен скалп и

Модата през вековете:Част 2:Рококо и епохата на Мария - Антоанета.

Здравейте, прекрасни!  Навън е доста студено и зимно, но на мен ми е пъстро и цветно, затова съм подготвила и една цветна, кичозна, розово-бонбонена и екстравагантна публикация, която ми беше много приятно да напиша. Запитвали ли сте се някога какви са били жените в миналото, как са се грижили за себи си, а как са се обличали? Харесвате ли костюмните драми, огромните обемни рокли и прическите в рококо стил? Ако се интересувате от историята и модата през различните епохи, днешната ми публикация е за вас и ще се радвам ако ви хареса и внесе хубаво настроение и разнообразие в деня ви. И така, ще става дума за мода, кринолини, прически през тази така пъстра и авангардна сама по себе си епоха на рококо. През XVIII век във Франция и на други места в Европа възниква промяна в културата и начина на живот в европейското общество. Започва епохата на Просвещението.   Просвещение:   Интелектуално движение в европейската философска и политическа мисъл и в