Пропускане към основното съдържание

Модата през вековете:Част 2:Рококо и епохата на Мария - Антоанета.



Здравейте, прекрасни! 
Навън е доста студено и зимно, но на мен ми е пъстро и цветно, затова съм подготвила и една цветна, кичозна, розово-бонбонена и екстравагантна публикация, която ми беше много приятно да напиша.
Запитвали ли сте се някога какви са били жените в миналото, как са се грижили за себи си, а как са се обличали?
Харесвате ли костюмните драми, огромните обемни рокли и прическите в рококо стил?
Ако се интересувате от историята и модата през различните епохи, днешната ми публикация е за вас и ще се радвам ако ви хареса и внесе хубаво настроение и разнообразие в деня ви.
И така, ще става дума за мода, кринолини, прически през тази така пъстра и авангардна сама по себе си епоха на рококо.



През XVIII век във Франция и на други места в Европа възниква промяна в културата и начина на живот в европейското общество. Започва епохата на Просвещението.
 Просвещение:
 Интелектуално движение в европейската философска и политическа мисъл и в изкуството, популяризирано и в североамериканските колонии. Свързва се с XVIII в., който е наречен "век на разума". Терминът е въведен от И. Кант. Просвещението е предшествано от идеите на Ренесанса (XIV-XVII в.), Хуманизма (XV-XVI в.) и Реформацията (XVI в.). Неговите цели са свобода, познание и щастие.
През 1715 година  французите посрещат  своя нов крал-Луи  XV.
Апетитът му за красота е добре известен и той слага край на толкова строгите и благочестиви нрави, от двора на своя предшественик- абсолютния владетел Луи XIV.
Политическата обстановка е спокойна, появава се нов стил в изкуството и културата, характерен със своята интимност, еротика и декоративност.

               Луи от фр. ез. Louis , крал на Франция и Навара 1715-1774

Рококо (на френски: rococo, от френски: rocaille - раковина) е стил в изобразителното изкуство и архитектурата, възникнал в началото на XVIII век във Франция. Разпространява се главно в Западна и Централна Европа, но също така и в Русия. След Франция, най-широко приложение стилът намира в Германия. Отличава се с грациозност, лекота и интимно-кокетен характер. Заменя тежкия барок.
Рококото е логически резултат от неговото развитие, но в същото време е и негов антипод. Докато барокът въплъщава монументалната тържественост, рококо предпочита изяществото и лекотата. 
Тъмните, пищни цветове, тежката позлата на бароковия декор се сменят със светли тонове - розово, синьо, зелено и бяло. Към средата на XVIII век, рококото постепенно заглъхва, за да отстъпи място на неокласицизма.

Доскоро центъра на изкуството, културата и модата във Франция е бил Париж, но сега вече център става Версай-дворецът на кралското семейство и аристокрацията.



Образованата бружоазна класа разпространява своето влияние в салоните и кафенетата, които се превръщат във важна част от социалния живот.


Когато говорим за френска мода и стила "рококо" не може да не споменем една от най-известните фигури, оказала влияние върху нейното развитие, а именно Мадам Помпадур-любовница на Луи XV  и една изключително интересна и интригуваща жена.


Жана-Антоанет Поасон от.фр.ез. Jeanne Antoinette Poisson, marquise de Pompadour Мадам Помпадур

Тя е била фрeнска куртизанка, официално призната за метреса на крал Луи.
 Жанa-Антоанет е интелигентна, красива и образована; умее да танцува, да гравира и да свири на клавикорд, а освен това е добра актриса и певица.
 По-късно тя твърди, че когато била на девет майка ѝ я завела на гадателка, която ѝ предрекла, че един ден ще "царува над сърцето на крал".
 Преоблечена като богинята на лова Диана, Жана-Антоанет случайно или не попада на подходящата плячка, която се окзава самият крал, маскиран като Тисово дърво. Впечатлен, кралят отстранява маската си и ангажира Жана-Антоанет в изтънчен разговор, който завършва с покана за интимна вечеря. През март същата година Жанa-Антоанет, която вече е редовен гост и официална метреса на краля, се премества във Версай.


Мадам Помадур е обожавала пастелните цветове в дрехите, светлите и ярки цветове, щасливият и ярък стил станал известен под името "рококо". Тогава стават много популярни флоралните мотиви.


Поради своята изключителна популярност в двора, съвсем очаквано тя се превръща в моден диктатoр и е една от първите представителки на стила рококо.


Към края на този период кралица Мария-Антоанета се превръща в лидер във френската мода и изключително диктува тенденциите в дамското облекло и прически.


          Marie Antoinette кралица на Франция    Мария Антоанета


Нейната шивачка Роуз Бертен придобива огромна популярност и оказва своето влияние за развитието на модата, внасяйки ярките цветове и форми и небивала по размерите си екстравагантност в моделите и кройките на роклите за кралицата и младите аристократки от Версай.



Рококо е модерен стил, красив, екстравагантен, изтънчен и чувствен. Модата на това време е дълбоко свързана с интимните чувства, емоции и преживявания на човека. Женското облекло подчертава красиво формата на тялото-тънка талия, кръгли бедра, тесни рамене. Костюмите на аристоркрацията блестят от скъпоценности и злато.


Роклите са твърде изтънчени, светлите и ярки тонове преобладават, както в женското, така и в мъжкото облекло.Официалните тоалети са богато украсени, но и доста неудобни. Обикновено се обличат една или няколко долни поли-колосани, опънати върху обръчи от китова кост, а въхру полите-горна и долна рокля.



Придворните дами носели шлейф. Той се шие като отдлено парче плат, прикрепено към рамото или талията. Много модерно е вързаното на шията леко дантелено шалче, в тон с цветовете на роклята.



Най-често срещаните цветове в роклите през този период са бледите нюд и пастелени тонове-розово, шампанско, екрю, бледо зелено, жълто, синьо, бяло.Тоалетите се допълват от подходящи аксесоари и пищни цветни шапки.

          Мадам Помпадур, в характерна за стила рокля-деколте с къдрички и много панделки ,разкроени ръкави и флорални мотиви



Роклите се шият от коприна, атлаз, бархет. Те са ежедневно облекло в този период.

Модата по време на Мария-Антоанета, нейната пищност, дори самото разточителство на кралицата разпалват духовете на избухналата по-късно Френска революция.

         Кристен Дънст, в ролята на Мария-Антоанета


Аз изключително много харесвам Мария-Антоанета и я смятям за модна икона в пълния смисъл на думата. Тя въвежда този характерен стил в изкуството, културата, архитектурата и модата-пищни рокли, ярки цветове, високи фризури.

Винаги съм харесвала този стил.


По време на ерата на Просвещението настъпва истинско развитие на модата, като изкуство. Модните дизайнери започват да печелят много повече, поради стремежа на хората да се обличат винаги по последна мода, диктувана от младата кралица и кралския двор.
Тогава се появяват и първите модни списания.Те съдържат пъстри илюстрации, модни тенденции, новини от областта на модата и бързо привличат вниманието не само на по-образованите и състоятелни хора в обществото, но и на обикновения народ.
Много популярни стават широките обръчи на полите, които се удължават настрани, куфарите са актуални също.
Корсетите са с характерната квадратна форма или заострени, много  украсени с къдри, панделки и дантела в преднаата си част.






. 
Талиията е добре подчертана от стегнатите  тесни корсети, които контрастират с широките поли.Полите са обикновено отвроени в предната си част, показвайки фустите.Ангийския редингог става особено актуален-това е вталено връхно облекло, с шал яка, което е било изпозвано първоначално за ездал.
Едно от най-характерните неща е формата на ръкавите на женските рокли. Те са плътно прилепнали по ръцете, като започват от рамото до лакътя и завършват разкроени с дантели и панделки.

 ръкави от епохата на Рококо

Съществуват няколко основини типа рокли, които се носят през този период.

На първо място това е широката, обемна пола, съпътствана със тесен, стегнат корсет. Това е така наречената Watteau gown


Robe à la française  е друг тип рокля, която също има прилепнал и стегнат корсет, но този път той е с дълбоко деколте във формата на квадрат, обикновено богато украсено с панделка отпред, данетли и цветя.


à l’anglais представялава плътно елече и пола като полата е по-дълга в края и обикновено се влачи, а деколтето е често дантелено.Тези рокли често са се носели с къси, широки якета в кройка редингтон, за който споменахме по-горе.


Мария - Антоанета въвежда ризата A la Reine , която представляла широка бяла рокля, с цветна коприна в областта на талията.Тази риза шокира обществото първоначално, защото е лишена от корсет и показва натуралния вид на жената, а кройката е по-свободна.


Въпреки това жените възприемат този стил и той показва тяхната свобода в известен смисъл.

 ризата "A la Reine"


Истинско явление за тази епоха са дамските обувки, украсени по всевъзможен начин, цветни и ярки, с тънко токче и красиви декорации, сред които особено актулани са различните видове панделки.





В едноименния филм на София Копола за Мария Антоанета са показани страхотни обувки в рококо стил.


Пъстри, цветни, украсени с разнообразни панделки и различни модели в пастелени и ярки цветове-това са обувките в стил рококо.



Този стил е много романтичен, цветен и откровено кокетен.
Жените носели косите си високо вдигнати и опънати, поръсени с пудра и понякога украсени с дантелени забрадки в ярък контраст с драпираните поли и кринолини.

Обръчите и кринолините си остават много популрни и изживяват своя най-голям разцвет по времето на Мария-Антоанета. Полите са френски тип-огромни обръчи и кринолини, обемни и пищни.


Както казахме във Версай е съсредоточено всичко, свързано с този стил-в архитектурата, маниерите, модата и изкуството. Двореца се превръща в символ не само на властта, но и на модата.

Ярки цветове, пищна елегантност бележат епохата на Просвещението.Много злато, много съкпи тъкани. Френския стил диктува модата в Западна Европа през голямата част от XVII- ти и целия XVIII век.



Тази епоха съвпада с управлението на Краля-Слънце и наследника му Луи XVI.
Фрнация заема централно място в тази популярна култура-Англия е разкъсвана ог гражданска война, а Италия губи своето влияние.
Франция става център на производството на дантела, коприна и брокат. Френското влияние се чувства осезаемо навсякъде. Европейските вестници публикуват модни новини от Франция и най-новата мода, най-модрените неща идват от Версай и Париж.

Изглежда още от тогава Франция се превръща в една от доминиращите страни на модната индустрия и остава такава и до днес.



Тогава модният рокко стил изживява своя апогей.Френскят стил в модата се разпространява навсякъде-в колонииите, в Северна и Южна Америка,Испания, Португалия,Карибския басейн-европейските стилове се разпростират широко в цялото Западно полукълбо.Франция диктува модадата по цял свят, а в основата й стои прекрасния, разточителен и разкошен дворец-наречен Версай.


 Богатите не осъзнавали чудовищността на бедността сред тях. Те не се интересували от ежедневието на обикновения народ и игнорирали всичко, което било далече от тях.
Именно това е трагедията на тази епоха и тук се коренят оновите на последвалата революция и обвиненията към френската кралица.Семената на революцията са засадени още от времето на Краля-Слънце, но тук ескалират и тя вече е неизбежна.
Кървавите събития от управлението на Луи  и Мария-Антоанета променят завинаги историята.Но това е съвсем другата тема, нека се съсредоточим върху модата.
Рококо се отличава със своето многообразие, асиметрия, изтънченост на детайлите и лекота. Неговата натруфена красота е допълнително подчертана от използванете платове.
Бельото става значимо в този период, както и прическите и допълненията-ветрило, ръкавици, шапки, маншони.





Косата се носи все по-висока и по-висока и в крайна сметка перуките стават необходими и често използвани във фризурите на аристократките.
Къдриците запазват своята актуалноснос, модерни стават високите обеми, откритото чело  и силно опънатата назад коса.
 Косите се украсяват с пера, различни миниатюрни фигури, цветя, склуптори.
Фризьорите ставата истински виртуози и високата прическа, придобива небивала до този момент актуалност, тя показва и стауса на жената, която я носи.
Жените се напредварвали да показват прическите си.
Косата се избелвала с помщта на пшеница и брашно и това причинило възмущение сред народа, защото цената на брашното рязко се покачвала.

И тук не може да не цитирам прословутата фраза на тази екстравагантна и лекомислена кралица"Като няма хляб-яжте пасти".


Ерата рококо се характеризира с два противоположни аспекта-от една страна е екстравагантността, а от друга-стремежът към простота, светлите неутрални, нежни и нюд цветове и тежките материи.
Рококо е страхотен стил в модата, оригинален и характерен със своите акценти в облеклато,белязал цяла една ера в областта на модата, развивал се стремглаво чак до Френската революция. Дори и днес той оставя своя отпечатък в съвременната мода и вдъхновява дизайнерите.Неговите идеи и основни аспекти силно засягат областта на модата в продължение на десетилетия.

Прическите:

Прическите са сложни, повдигнати, доста често огромни.Косата е идеално сресана, навита на букли, обемна и поръсена с пудра.Възглавнички, дунапрен и подложки се вмъкват да да се получи желаната височина и обем.Изкуксвени кичури се използват за допълнителна дължина.


Друга тенденция е добавянето на играчки като кораби, различни аксесоари-птички, цветя, скъпоценни камъни, перли и други.Понякога прическите достигат куриозна височина.Един от тогавашните фризьори е сътворил три метрова прическа, върху която са поставени живи птици, чуроликащи в клетки-ето това вече е прекалено.

 Херцогиня дю Шатр е имала макет на детската стая на сина си, с прислугата и бавачките, сътворен върху косата си.
За жените е било обичайно да прекрават повече от три часа в стола заедно със своя стилист, прическата е била важна част от визията им.


Някои жени не са можели да се поберат в каретите, заради восоките си фризури и показвали главите си през прозорците, като така пътували-каква гледка ще трябва да е било това!?Други  страдали от главоболие, косопад и умора в очите от непрестаннното опъване на косите, оформянето на нежни къдрици и тежките прически, които носели-каква жертва в името на модата.!



Като момиче Мария-Антонета е имала естевено тънка коса в златист цвят. Тя често е била виждана да носи косата си свбодно падаща, изкачаща от гората повреме на езда, с разпилени къдрици.След като се сгодява за дофина на Франция й изпращат специален коафьор, който да се грижи за прическата й.Ларсеноир-нейният стилист се опитва са смекчи вида на Мария-Антоанета и да подобри сътоянието на нейната тънка, увредена коса, като й прави по-стилни и изискани прически.Той често издърпва косата й високо над челото, за да подчертае красивите й сини очи и добавя дълги къдрици за по-нежно и женствено излъчване.


Когато пристига в двора Ларсеноир сава нейн официален стилист, който изобретява за нея нечувани и чудати прически, като изпълнява и най-малките й прищевки и всеки път добавя нещо ново и различно, с което шокира обществото.
За фризьорът й пишат, че е бил човек с голямо търпение, но и арогантен, който често е изпадал в нервни изблици, когато възникне нещо, което накърнявало чувствата му.


Но нравът на фризьора е без значение. Въпреки своят сложен характер и темперамент той прави такива чудеса с косата на кралицата, че скоро всички нейни приятелки, дами и жени в обкръжението й започват да насят косите си така, и се опитват да подражават на младата кралица. Те са просто възхитени от уменията на стилиста й.


Въпреки модата Антоанета е предпочитала да носи косата си по-небрежна, не толкова наконтена когато е била извън общетвото. Рядко обаче е правила това, защото не е било подобаващо за кралица и жена от нейния произход.
Мария -Антоанета танцувала в огледалните зали на двореца със своята естевена ягодово-руса коса и привличала към себе си всички погледи.

Тя е била и много жизнеродстна, обичала е забавленията , изненадите, робувала е на модата, обожавала е бижутата, сладкишите и виното. Водела е изключително разкошен и скъп живот, като е изпразвала хазната благодарение на своето прахостничетво и жажда за забавления.



Мария-Антоанета е обичала безкрайно да се забавлява, да играе карти, да пее, да танцува и постоянно да си измисля различни поводи за веселие.

Нейният весел нрав, леконравен и причудлив характер я правят несъмнено една от най-интригуващите кралици в историята на времето.




Това е сватбената й рокля, във филма от 2005 година. Отново огромна, обемна пола, дълги до лакътя ръкави с дантела и панделки на корсета.


А ето и истинската й сватбена рокля, изобразяване по нейните портрети. 
Била нещо невероятно-екстравагантна, натруфена, много набрана около бедрата, с къдри, панделки, диаманти.

 Пера, цветя и перли в косите
           са много модерни през този период


Освен прекрасния откъм мода филм на София Копола има много съвременни интерпретации на стила на Мария-Антоанета и те са много свежи, крещящи, вдъхновяващи. Премер за тях са многото снимки, които открих в интернет пространството и различните сайтове.
Като тази например:




 Обожавам цветовете на дрехите и начина, по който е вдигната косата.




Прекрасни пастелени цветове, кокетни шапки и къдрици в косите



Не зная дали сте чували за прослувутата диета на кралица Мария-Антоанета.
Твръди се, че тя е имала талия 58 см.
За да се поддържа във форма е закусвала само сладкиши-парче торта например.Какво ще кажете за това?Така набавяла необхидимите въглехидрати е се засищала за останалата част от деня.
На обяд хапвала задължително и само супи със зеленчуци, а вечер наблягла на варива-ориз, сварени зеленчуци,месо и отново супа.
Така тя е поддържала тънката си талия и стройната си фигура.
Има логика в подобна диета ако се замисли човек.

Модата е интересна тема, тема по коята може много да се пише и да се говори. 
Аз имам афинитет към женската мода от различните епохи и затова за мен е много вълнуващо и интересно да проследявам развитието на модата през годините.
Обичам историята и често се занимавам с нея. Може би това се дължи до известна степен на бакалавърската ми специалност, може би е просто вроден интерес. Но така или иначе това е любимата ми наука. 
Процеса на търсене и намиране на необходимата ми информация е част от подготовката на тази и други статии, които ще последват в блога ми.
Надявам се да ви хареса статията и да ви е била интересна и полезна, ако харесвата този стил и искате да научите нещо повече за това, как жените са се обличали в миналото.

 Използвала съм следните източници:



-един прекрасен сайт за европейската мода през различните епохи, който вече не се поддържа




-Френския костюм в стил "рококо" и по време на Френската боржуазна революция

-Уикипедия-за справка с дати и години, защото да не забравяме, че "тя не е исторически източник"
-други статии от английски и български източници
-използвала съм повечето снимки от филма на София Копола за Мария-Антоанета, защото са красиви и смягам, че добре са пресъздадени костюмите, характери за този вид стил, а и това е една прекрана костюмна драма, която препоръчвам да изгледате ако случаяно все още не сте
-използвала съм и някои оригинални потрети на кралицата и Мадам Помпадур, на които подаднах в нета
-снимките  ми са главно от сайта Pinterst, който много харесвам 

РОКОКО И ПО ВРЕМЕ НА ФРЕНСКАТА БУРЖОАЗНА РЕВОЛЮЦИЯ 


Коментари

Популярни публикации от този блог

Модата през вековете:Част 1 Ренесанс и Тюдори

Модата е нещо, което винаги стремглаво се развива. Тя се мени през различните времена и периоди от човешката история. Оформя се и се развива също така под влиянието на много фактори. Тъй като се интересувам много от история както вече споменах, у мен се зароди идеята да прочета и науча повече за модата през вековете. Винаги ми е било интересно какво се е носело в предишните епохи, какви са били жените тогава, как са изглеждали. От дълго време се канех да започна да се занимавам с това и много ми се искаше да разуча специално за женската мода в различните времеви периоди-Средновековие, Ренесанс, Ново Време и т.н. Основните източници, които ще използвам са главно чуждестранни интернет сайтове посветени на модата. С интерес откривам, че има много такива блогове и сайтове, в които хората интересуващи се от тази тема споделят своите знания.  Има доста различни източници. За мен е много вълнуващо да се захвана с това и започвам с голям ентусиазъм. Това „проучване” се оказа много п

Незаменими продукти:Шампоаните на "Здраве"

Здравейте! Днешната ми публикация ще бъде за един любим мой продукт за грижа за косата, а именно шампоан Здраве Актив. Реших да му посветя отделна публикация, защото смятам, че си заслужава да се пробва и, защото от доста време не бях попадала на такъв добър продукт на такава цена и с такова качество, който изпълни всички неща, които обещава. Искам да уточня, че използвам тези шампоани от доста време вече и затова представата ми е обективна, но все пак подчертавам, че това се отнася само до моята коса и моите нужди. Пробвала съм всякакви шампоани-и скъпи и много ефтини. Единствените три продукта, на които се връщам многократно са шампоаните на Здраве Актив , серията на Клоран с китайски божур и един медицински шампоан на Юсерин Dermocapiliare , за който по-нататък ще направя ревю. Правила съм си много експерименти и съм пробвала всякакви марки на пазара. Но това са трите шампоана, които идеално пасват на косата ми и удовлетворяват нейните нужди. Имам много чувствителен скалп и