Пропускане към основното съдържание

"Другата Болейн "

                                          "Другата Болейн" 

       Една история за двете сестри Болейн....


                                                     


Историческите драми са ми любими. Обожавам такива книги. Те ни пренасят в друга епоха-зад червените брокатени завеси на приказни дворци, водят ни по коридорите на бляскави замъци, запознават ни с историята на велики жени за своето време,сред шума на дворцови забави и музика, известни любовни истории, задуклисни игри и борби за власт...трагични и вълнуващи съдби, пъстри епохи, изпълнени със събития,които години наред са вълнували умовете на хората,на читателите.
Вече споделих с вас мнението си за последният излязъл роман на Филипа Грегъри-"Проклятието на краля". 
Днес ще си говорим за "Другата Болейн"-първата й книга, която получи най-голяма известност.
Всъщност това и нейната първа книга, която аз прочетох, миналато лято. Тя е тази, която най-много ми хареса, от книгите които съм чела от нея, която ме плени, превърна се в една от любимите ми книги.
Мога да я препоръчвам горщо на всеки.
Мога да кажа, че поне за мен това е най-добрата й книга, а аз съм чела повечето нейни книги.
История:
"Другата Болейн" ни запознава отблизо с историята на двете сестри от семейство Болейн-Мери и Ана.
За Ана Болейн всеки е чувал, но тук историята е пречупена през погледа на другата сестра-Мери Болейн.
Това е история представена увлекателно, история за двете съперничещи си сестри, за женските чувства на завист, злоба, провокирани от падението на едната и възхода на другата. История за едно семейство, предало морала и душата си само и само да се домогне до властта.
Отношенията между двете сестри са сложни и противоречиви. Те са две пълни противоположности.
Мери е грижовна, плаха, добра и мила, живее в сянката на сестра си Ан, която е темпераментна, интригуваща, интересна, самоуверена и свръхамбициозна.
Книгата представя тяхната връзка, противопоставянето на два характера.
Разкрива сложният и пъстър живот в двора.
Мери Болейн става първата метреса на краля когато е едва на 14 години. Той показвал изключителна привързаност и добро отношение към нея. Тя се ползвала с всичките блага, произхождащи от статута й на кралска метреса.
Връзката им продължава няколко години и тя е негова любимка, до моментът, в който Ан не сепоявява на сцената.
Тя заема нейното място. Тогава Мери изпада в немилост и се превръща в довереница, едва ли не съюзница, прислужница на сестра си Ан, която бързо се издигав двора и пленява сърцата на всички.
Мери става свидетел на нейният възход, нейното издигане в двора, на бляскавият й живот и успехите й.
Разбира се и тук фокусът е изнесен върху интригите и ситуацият в английският Тюдоров двор, борбите за власт и признание, така характерни за този период от човешката история.
Засегната си отношенията между членовете на фамилията Болейн, през различните периоди-коварството, интригите, сплетните им, амбициите им за власт, задкулистните игри.
Ан Болейн е представена в този книга като умна, забавна, интелегинтна млада дама, решена на всичко за да се издигне в обществото, да спечели благоволението на краля. 
Тя не е лишена от амбиции и желае за себе си различна съдба. Тя съзнава много добре своите предимства. 
Тя е хитра, манипулативна, дори на моменти интригантка, самовлюбена, коварна и себична.
Главен герой в романа, който има водеща роля е сър Томас Болейн-може би главният виновник за съдбата на смейството и на дъщерите си, защото той е именно този, който им открива пътят към кралското легло.
Той впряга всичките си усилия и връзки за да осигури на дъщерите си и роднините си добро положение в двора.
Всъщност колкото повече чета за Томас Болейн и разучавам историята на смейството, толкова по-удивена оставам от характера на този мъж. Той е имал удивително ясен план още от самото начало.
От съвсем малки-някъде на около 4-5 годишна възраст и двете момичета се обучават във Франция от най-добрите учители. Учат се на всички съвременни изкуства, които една жена от онова време е трябвало да владее-френски, латински, танци, музика, езда.
Ан става придворна дама на Маргарет Австрийска, а по-късно и на Клод Френска.
Бащата прави всичко по силите си за да получат те добро образование за да може после да се завърнат в Англия и да станат част от амбициозният му план.
Едва ли обаче и самият Томас Болейн се е надявал на толкова голям "късмет". Като дребен благородник той едва ли си е помислял кроейки тези планове, че една от дъщерите му ще стана един ден кралица на Англия.
Вероятно той се е надявал да се омъжат за благородници и даполучат херцогство и титла.
В крайна сметка и двете-Мери, а после и Ан стават пионки в играта набаща си, жертви на неговата амбиция.
Стават марионетки в осъществяването на бащините си желания.
Историята е инригуваща, интересна, заплетена, вдъхновяваща. И си заслужава да бъде прочетена. 

Сюжет:
Основната сюжетна линия в романа е сестринското съперничество. Това е още един разказ на историята за Ан Болейн и нейната съдба. Разказ, много емоционален и човешки.
Това е унищожителна борба за власт и живот в един доминиран от мъжете свят. Борба за власт, могъщество, която неосъзнато води Ан до ешафода. Но виновна ли е била тя?
Дали просто не е била една жена, мечтаеща за любов и стремейки се да угоди на краля, да го дари с дете, е била готова на всичко, направила е някои грешки, непростими от Хенри и е паднала в собствения си капан.?
Аз поддържам тезата,че тя по-скоро е била невинна, честно казано съм убедена в това.
Ан Болейн е просто жертва, както на бащините си амбиции, така и на егото и жестокостта на един крал. Тя се е опитвала да го дари със син, за да запази силните си позиции. Но не е успяла и това е било началото на края й.
 Много вероятно е тя самата да се е страхувала за живота си.
Признавам, че четейки истински харесах Мери и имах шанса да се запозная поне задочно с нейният образ, така представен ни от авторката. Въпреки нелеката й съдба тя се оказва доста по-умна от сестра си.
Тя е била изключитебно предпазлива, проницателна, изпълнителна, съвършена дама.

"-Защо винаги си въоразяваш, че си по-различна?-пита Мери сестра си когато тя пристига в английския двор.
-Защотото всеки трябва да има индивидуалност-отвръща Ан.
-Какво искаш да кажеш?
-Всяка жена трябва да притежава нещо, което да я отличава от другите.Нещо, което да задържа погледа и което да я прави център на внимание. Аз ще бъда французойката...."

Този цитат ясно показва отношението и разбиранията на Ан за самата себе си и отразява курсът й на поведение в двора. Тези думи показват увереността й.
Тя е кокетна, знае добре как да се представи пред другите, как да ги очарова. Тя умело привлича вниманието и скоро целият двор е влюбен в нея.
Тя диктува модата, поведението, всички й се възхищават и й завиждат.
Защото тя е точно това-една интересна, пленителна и загадъчна жена, жена, притежаващасвоята ярка индивидуалност.
Двете сестри са съпернички-звездата на Мери е вече залязла, а тази на Ан тепърва ще изгрее. За Мери едва ли е било лесно да гледа как сестра й заема нейното място, как отнема всичко, което тя няога е притежавала.
Трябва обаче да кажем, че въпреки всичко, двете сестри изпитват привързаност една към друга и през цялото време се подкрепят и остават близки.
Романът ни разкрива близката връзка между тримата Балейн-Джордж, Ан и Мери, в борбата им за оцеляване когато цялата ярост на кралят се стоварва върху семейството им.
Тогава картите се обръщат и те се превръщат в жертви на егото на един жесток владетел.
Удивително е в какво време са живеели тогава -давали са мило и драго да направят впечатление на краля и другите благородници, да имат власт, да се издигнат, да се харесат на краля, за го забавляват.
Дворът по време на властването на Ан е бил един фриволен, забавен, пъстър, изпълнен със  лов, флиртове, танци, пиеси, разходки двор.
Мери Болейн не е толкова ярка, тя е просто жертва на времето, в което живее.
Тя е благовъзпитана, понякога егоистка, сестра в сянка, пренебрегната и изоставена тогава когато вече не е полезна за плановете набаща си.
Цялото внимание е вече насочено към Ана.
Мери, играе ролята на съвършена, примерна дама и послушна дъщеря-всъщност точно такава, каквато е трябвало да бъде за да оцелее.
Прави каквото баща й нареди, всичко, което ще бъде от полза за издагането на семейството й-за напредването и утвърждаването им на кралски любимци.
Мери е по-плаха, по-разсъдлива, по-незабележима от сестра си-тя е Другата Болейн.
Когато кралят бива неустоимо привлечен от Ан, властването и популярността на Мреи намаляват и тя не се превръща в нищо повече от "другата Болейн".
И оттук насетне се поставя единствено в услуга на сестра си и семейните планове.
В същото време тя е тази, която успява на по-късен етап да се дистанцира от двора, има смелостта и свободата да заживее "втори живот", да се омъжи, да оцелее в свирепата напредвара за власт, след падението на семейство Болейн.
Мери е пълната противоположност на Ан и се оказва, че тя има по-голям късмет и по-добра съдба от сестра си.
Колкото по-високо се издига Ан, толкова по-бързо пада.
Интересно е колко са различни двете сестри.
Амбициите и очарованието на Ан, смиреността и покорството на Мери.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Модата през вековете:Част 1 Ренесанс и Тюдори

Модата е нещо, което винаги стремглаво се развива. Тя се мени през различните времена и периоди от човешката история. Оформя се и се развива също така под влиянието на много фактори. Тъй като се интересувам много от история както вече споменах, у мен се зароди идеята да прочета и науча повече за модата през вековете. Винаги ми е било интересно какво се е носело в предишните епохи, какви са били жените тогава, как са изглеждали. От дълго време се канех да започна да се занимавам с това и много ми се искаше да разуча специално за женската мода в различните времеви периоди-Средновековие, Ренесанс, Ново Време и т.н. Основните източници, които ще използвам са главно чуждестранни интернет сайтове посветени на модата. С интерес откривам, че има много такива блогове и сайтове, в които хората интересуващи се от тази тема споделят своите знания.  Има доста различни източници. За мен е много вълнуващо да се захвана с това и започвам с голям ентусиазъм. Това „проучване” се оказа много п

Незаменими продукти:Шампоаните на "Здраве"

Здравейте! Днешната ми публикация ще бъде за един любим мой продукт за грижа за косата, а именно шампоан Здраве Актив. Реших да му посветя отделна публикация, защото смятам, че си заслужава да се пробва и, защото от доста време не бях попадала на такъв добър продукт на такава цена и с такова качество, който изпълни всички неща, които обещава. Искам да уточня, че използвам тези шампоани от доста време вече и затова представата ми е обективна, но все пак подчертавам, че това се отнася само до моята коса и моите нужди. Пробвала съм всякакви шампоани-и скъпи и много ефтини. Единствените три продукта, на които се връщам многократно са шампоаните на Здраве Актив , серията на Клоран с китайски божур и един медицински шампоан на Юсерин Dermocapiliare , за който по-нататък ще направя ревю. Правила съм си много експерименти и съм пробвала всякакви марки на пазара. Но това са трите шампоана, които идеално пасват на косата ми и удовлетворяват нейните нужди. Имам много чувствителен скалп и

Модата през вековете:Част 2:Рококо и епохата на Мария - Антоанета.

Здравейте, прекрасни!  Навън е доста студено и зимно, но на мен ми е пъстро и цветно, затова съм подготвила и една цветна, кичозна, розово-бонбонена и екстравагантна публикация, която ми беше много приятно да напиша. Запитвали ли сте се някога какви са били жените в миналото, как са се грижили за себи си, а как са се обличали? Харесвате ли костюмните драми, огромните обемни рокли и прическите в рококо стил? Ако се интересувате от историята и модата през различните епохи, днешната ми публикация е за вас и ще се радвам ако ви хареса и внесе хубаво настроение и разнообразие в деня ви. И така, ще става дума за мода, кринолини, прически през тази така пъстра и авангардна сама по себе си епоха на рококо. През XVIII век във Франция и на други места в Европа възниква промяна в културата и начина на живот в европейското общество. Започва епохата на Просвещението.   Просвещение:   Интелектуално движение в европейската философска и политическа мисъл и в